Kanamori’s genoeg in ons onderwijs!

4 Sep

Vandaag kwamen er tal van tweets over Kanamori. Dan krijg je zogenaamd inspiratie. Geen idee, ik ken de beste man niet, ik heb enkel wat gezien op het wereldweb en in filmpjes en dan denk ik: “Ja, dus?” De ene persoon vindt inspiratie in foto’s, de ander in #TVOH en weer een ander vind geen inspiratie en neemt gewoon over wat een ander roept. In ons onderwijsland zijn tal van mensen die ideeën over onderwijs hebben die direct aansluiten bij het huidige systeem.

Even snel nog wat inspiratie dan? “Maak een muur groen” of “Sta een dag achterin in de klas”…

In het verleden heb ik wel eens beweerd dat pesten helemaal niet slecht is en dat is me niet in dank afgenomen. Mijn excuses, maar ik zou het zo weer zeggen. En wat is er makkelijk dan het zwarte schaap vooraf aan te wijzen? De ‘fun’ is er dan snel vanaf! Of wat te denken van het vormen van een groepscohesie door het slachtoffer buiten de school of groep te plaatsen. Wat dan?

Ooit zei een leerling: “Als u geen tijd heeft voor ons, dan mag u dat best eerlijk zeggen”.

Soms roepen mensen dingen en voeren ze iets heel anders uit. Ik wacht nog steeds op een telefoontje… Hoe kan je dan roepen “Laten we daarvoor gaan”?

#Samenopreis en #FtdE, maar als je zoiets roept en uitvoert blijkt er erg weinig animo voor te zijn. En dan blijken vele mensen te beweren dat het geweldig is, maar de werkelijkheid is anders. Gelukkig zijn er enkele mensen die dit wel durven en doen en die komen (bijna) dagelijks dingen tegen waarbij zij vraagtekens zetten.

Geen idee wat er met “de kinderen” bedoeld wordt, maar ik hoop dat het gaat over gedrag en gedragingen. Het antwoord bestaat in mijn optiek niet. Het proces vind ik doorgaans zinvoller dan de antwoorden… Het ging toch om de reis? Als een leerling tegen mij zegt dat ik eerlijk moet zeggen dat ik geen tijd heb, dan is dat geen antwoord, dan begint pas het proces!

Zal ik een lijstje maken van mensen die hele zinvolle bijdragen (samen) zouden kunnen leveren aan onderwijs?

Geef een reactie

